Vad kan man göra på ett bibliotek?

Nu för tiden är biblioteken inte enbart ett ställe med hyllor för böcker. För många är det en plats för egna aktiviteter eller i grupp. Utbudet på de större stadsbiblioteken brukar innefatta en stor variabel av arrangemang. Men vill man bara vara för sig själv går det att sitta med en tidning eller ett magasin, eller att läsa gamla tidningar som fotograferats in på rulle.Det går på många ställen att låna en dator med internetuppkoppling och även utföra skanning eller utskrift av dokument. Det finns ytterligare flera tillgångar att utnyttja och något som tillkommit på senare år är lån av filmer, spel och ljudböcker. Dessutom kan många lån göras online, både strömmande ljudböcker men även e-böcker. Det går även att göra reservationer och många andra ärenden via en dator, surfplatta eller smartphone och internet.

Tillgängligt för alla

För barn och unga har biblioteken flera olika aktiviteter, lekar och underhållning. Det senare även för äldre såsom diktuppläsning, författarträffar eller andra föreläsningar. Utställningar brukar de flesta bibliotek ha igång, både en sådan eller ibland flera. Att biblioteken är ett ställe för alla inriktningar råder det ingen tvekan om och de större är tillgängliga långa tider dagligen. Ett exempel är Norrköping där stadsbiblioteket har öppet alla dagar i veckan med totalt sextioåtta timmar.