Vilken svensk författare är populärast just nu på bibliotek?

Inom deckargenren har Sverige haft en enorm utveckling med nya författare som blivit mycket populära. En av dessa är Mari Jungstedt som med sina kriminalromaner, vilka utspelar sig främst på Gotland, för närvarande är en av de mest populära författarna om man ser till bibliotekens statistik.Just nu ligger två av hennes senaste böcker om kriminalkommissarie Anders Knutas och journalisten Johan Berg på topplistan över mest lånade böcker. Dessa har titlarna ”Du går inte ensam” och ”Den man älskar”. Att utse en författare som landets populäraste är en nära omöjlig uppgift eftersom det finns flera genre och inriktningar. Men en fingervisning kan vara att just kriminalromaner är mycket lästa just nu och att välja en författare inom den avdelningen är inte lätt då det finns flera mycket goda författare.

Filmatiserade böcker

Mari Jungstedt debuterade när hon passerat fyrtioårsstrecket efter en karriär som journalist i radio och tv. Efter ett dussin romaner med många mord på ön Gotland släppte hon nyligen en bok som utspelar sig på Gran Canaria. Fyra av Gotlandshistorierna har filmatiserats och hennes böcker har översatts på inte mindre än femton språk.