Hur kan jag distribuera böcker som jag själv gett ut?

Du har skrivit din bok och skickat ut den till tryckeriet för egenutgivning. Nästa steg blir då att se över distributionen. Hur ska boken distribueras ut till bokhandeln?

Vill du att boken ska sälja, måste den synas. Det finns många olika sätt att försäkra sig om det. Boken behöver ett ISBN-nummer, som gör att den kan hittas i alla bokhandlar och bibliotek. Den bör också listas i Bokrondellen och i de stora bokhandlarna på nätet så att andra än dina närmaste får upp ögonen för den. Att ordna allt detta själv kan dock kännas överväldigande. Det finns dock hjälp att få. Ett företag som har många olika tjänster att erbjuda vid bokutgivning i form av självpublicering är Vulkanmedia. De har paketerat en mängd olika tjänster för att hjälpa dig med utgivningen av din bok, inte minst den delen som handlar om distribution av din bok. Deras distributionspaket innebär att att din bok finns tillgänglig hos alla svenska bokhandlare och hos de stora näthandlarna som Bokus, Adlibris och CDON.Distributionspaketet förutsätter att du gör det mesta arbetet med boken själv och blir därför väldigt kostnadseffektivt. Det du får i det paketet är att boken blir känd genom att boken publiceras i LIBRIS och i Bokrondellen. Boken får även ett unikt ISBN-nummer och även en EAN-kod om du vill ha det. Dessutom hanterar distributionspaketet pliktexemplar.De flesta bibliotek har idag hela sitt bokinnehav i en katalog på nätet. Dessutom samarbetar kommunbiblioteken med varandra så att man kan beställa en bok hos sitt vanliga bibliotek, och efter någon dag kan man hämta den. Det innebär att om din självutgivna bok finns på något bibliotek i närheten så blir den synlig i många andra biblioteks bokkataloger förutsatt att boken är är distribuerad och publicerad och därmed fått ett ISBN-nummer.