Vilka böcker kan man hitta på biblioteket?

booksSvaret på den frågan är förstås att man kan hitta många böcker på ett bibliotek, framför allt på större bibliotek går det givetvis att hitta nästan vad som helst. För att utveckla svaret lite tänkte vi här nedan titta lite närmare på vad för typ av olika böcker och även olika typer av media som man hittar på ett bibliotek.

Skönlitterära böcker

Hc är en beteckning som nog inte någon som besöker bibliotek mer eller mindre regelbundet inte känner till. På Hc-hyllorna hittar man nämligen all skönlitteratur på svenska, alltifrån Camilla Läckberg till P-O Enquist.

Fackböcker

Olika typer av fackböcker finns det oftast ett digert utbud av på ett bibliotek, alltifrån böcker om djur natur till böcker om det antika Rom och Grekland. Ja, det finns till och med böcker om hur en upphandling går till.

Media

Det går som bekant inte bara att låna böcker på biblioteket utan även musik och film. Många bibliotek har ett ganska bra utbud av både filmer och musik, vilket kan vara värt att kolla upp. Orkar man inte masa sig iväg till biblioteket kan man även låna e-böcker och sedan läsa dessa på datorn eller surfplattan.