Vad är Sverige känt för i andra länder?

De flesta av oss är nog intresserad av vad andra tycker om oss, även om man kanske i slutändan inte låter andras åsikt av en fläcka det man vet om sig själv. Lite så är det också med vår bild av oss själva som en nation och ibland kan det vara ganska roligt att höra bilden många andra länder har av Sverige.

Politik och samhälle

Den kanske mest kända aspekten av svenskt politik och samhälle är så klart det så kallade välfärdssamhället. Beroende på vilket land man besöker så kommer ju detta ställas i antingen positivt eller negativt ljus, men när det handlar om vad personer i andra länder vet om Sverige är detta det som oftast dyker upp.

Sport

I sportvärlden finns det ett par områden där svenskar har dragit till sig uppmärksamhet. Profiler som Björn Borg, Peter Forsberg, Zlatan Ibrahimovic och många alla har varit som ambassadörer för Sverige och gjort många uppmärksamma på oss som ett land och ett folk. De sporter som Sverige mest förknippas med utomlands är helt klart fotboll och ishockey, vilket ju också är de två största sporterna här.

Nöje och kultur

Förutom välfärdsstaten är det nog inget område där Sverige är så känd som nöje och kultur. Alfred Nobel och Nobelpriset är kända över praktiskt taget hela världen och är också anledningen till varför Sverige är känt inom mer eller mindre alla vetenskapliga kretsar. När det kommer till nöjesindustrin har Sverige sedan många årtionden dragit till sig uppmärksamhet med profiler som ABBA, August Strindberg, Astrid Lindgren och Ingmar Bergman.

I mer modern tid har vi också stora namn som Stieg Larsson, Skarsgårdfamiljen, Joel Kinnaman och Peter Stormare (som ju av någon underlig anledning verkar få spela fler ryska karaktärer än svenska). I den moderna spelindustrin har Sverige också gjort ett namn för sig själv. Ett bra exempel är ju Marcus Perssons, skaparen av Minecraft, och hans tidigare företag Mojang som han sålde för 2,5 miljarder dollar. Sedan har vi spelstudion bakom den omåttligt populära spelserien Battlefield, DICE, som är den största speltillverkaren i Sverige. Men Sverige har även gjort sig till känna inom iGaming-industrin där företag som NetEnt skapat några av de mest populära spelautomaterna man kan spela online idag.

Ekonomi

Bilden av den svenska ekonomin dök först upp i rampljuset efter andra världskriget. Detta berodde stort på att Sverige inte deltog i stridigheterna och inte lidit de enorma materiella förluster de krigande länderna hade gjort. När det kommer till svenska varumärken utomlands är det nog inget som klår IKEA, som enligt förra årets uppgifter hade 340 varuhus i 28 länder, eller Volvo, som har produktion i 18 länder och säljer till omkring 190 marknader. Andra kända varumärken inkluderar H&M, Scania, Ericsson, Absolut och SAAB.

Från land till land

Bilden av Sverige och svenskar varierar så klart från land till land, den som önskar läsa vad Kineser, Polacker, Brasilianare, Lettländare med många andra, associerar med Sverige och svenskar kan man ta en titt på detta dokument från Utrikesdepartementet.